[kotrla.com] [seznam recenzí] [pak - blog autora] [sloupky pro Host] [texty] [fotografie] [scriptorium] [aluze]

Bogdan Trojak: Jezernice (Brno: Větrné mlýny ve spolupráci s nakladatelstvím Host 2001)

Jezernice Bogdana Trojaka

Bogdan Trojak: Jezernice (Brno: Větrné mlýny ve spolupráci s nakladatelstvím Host 2001)Současná česká poezie se s nedostatkem autorů nastupující generace rozhodně nepotýká. V záplavě nových jmen je ale jenom některým přáno vyniknout. K těm, kteří již zaujali širší veřejnost, a dokonce vstoupili i do učebnic literatury, bezesporu patří Bogdan Trojak, držitel prestižní Ortenovy ceny za sbírku Kuním štětcem. Brněnská nakladatelství Větrné mlýny a Host nyní vydala jeho třetí knihu básní Jezernice s podtitulem Básně a pohádky.

Tvrdí se, že třetí kniha bývá prubířským kamenem autorova talentu. U Trojaka není pochyb, že touto zkouškou prošelbez obtíží. Znovu se v jeho básních objevují motivy známé z předchozích knih. Nejedná se však o žádné rozmělňování. Nejsilnější jsou Trojakovy básně, které vychází z jeho osobních prožitků. Patří mezi ně i trojice stejnojmenných básní Modré hory ze závěru sbírky, které jsou spjaty vzpomínkami na autorova dědečka. Trojakova jinošská představa smrti ve spojitosti s předměty ostrých hran pak patří k nejsilnějším zážitkům z knihy a řadí se k těm obrazům, které nadlouho utkví v paměti. V prostých textech, které zpravidla nepřesáhnou stranu a půl se pohybujete převážně ve ztichlém světě oproštěném od hluků velkých měst, někde v podhůří Beskyd, hor.

Bogdan Trojak, však není pouze básníkem těchto poloh, ale také autorem vstřícným novým technologiím, a tak určitě navštivte jeho internetovou stránku http://www.3glav.cz/trojak, kde by měl být zveřejněn kompletní text výše zmiňované sbírky. Na této adrese naleznete nejenom předchozí dvě oficiálně vydané sbírky, ale i básníkovy juvenilie, články a překlady.

(pro Týdeník Rozhlas 2002, č. 4, s. 4)

Připomínky zasílejte na pkotrla@gmail.com, příspěvky nelze přetiskovat bez vědomí autora. Poslední úprava stránek 2. března 2018.

Bylo nebylo – Anna Pleštilová (přidáno 20. 05. 2018)