Landsmann Ivan

* 26. 2. 1949 Nový Jičín

prozaik

Literární slovník severní Moravy a Slezska (Olomouc: Votobia 2001)Ivan Landsmann se narodil 26. 2. 1949 v Novém Jičíně v rodině technického úředníka a dělnice. Později se rodina přestěhovala do dnešního Havířova. Nedokončil učení na malíře pokojů a od šestnácti let pracoval jako závozník. Po dvouleté vojenské službě (Přáslavice u Olomouce) nastoupil jako horník na uhelný důl Antonín Zápotocký. Zde zůstal šestnáct let. V tomto období se oženil a narodily se mu dvě dcery. V roce 1985 emigroval nejprve za svým bratrem do Kanady, po dvou měsících do Holandska, kde žije dodnes. Zde se seznámil se zpěvákem, básníkem a prozaikem Jaroslavem Hutkou, na jehož radu začal psát. Psaní mělo být jistou formou autoterapie.

Autobiografická próza Pestré vrstvy je první napsanou a vydanou Landsmannovou knihou. Její rukopis byl dokončen v červnu 1986 a na konci osmdesátých let připravován k vydání. Autor jej, společně s Jaroslavem Hutkou, zaslal do nakladatelství Sixty-Eight Publishers Josefa Škvoreckého. Kniha byla vydána až po třinácti letech od svého vzniku v roce 1999 v nakladatelství Torst.

Pestré vrstvy jsou rozděleny do dvou částí. I přes rozsáhlost díla (cca 450 stran) nelze Pestré vrstvy označit za román, ale spíše za románové vyprávění. Prvá část zachycuje vypravěčův život v hornickém prostředí a takřka celá se odehrává v podzemí, v prostorách dolů. Hornický kolektiv je zde zobrazen bez příkras a vytváří tak opozici k dobovému zobrazení tohoto kraje a prostředí oficiální „socrealistickou“ literaturou. Druhá část zachycuje emigraci vypravěče a jeho první kontakty se společností, od níž je oddělen jazykovou i sociální bariérou a v níž mu nezbývá něž se spolehnout na jemu neznámé lidi.

Kritikou byla próza kladně přijata pro její přímočarost vyprávění, pro zachycení zkušeností odpozorovaných z denního života. Svou úlohu sehrála také konjuktura autentické literatury a Landsmannův nesporný vypravěčský talent. Vyzdvihována byla i jazyková stránka díla, ve které se mísí slang, dialekt, argot, vulgarismy. V prestižní anketě Lidových novin o nejlepší knihu roku 1999 zvítězila s naprostou převahou.

S osudy Ivana Landsmanna se setkáváme i na stránkách knihy Jaroslava Hutky Podzim je tady.
V rukopisech doposud zůstávají prózy Fotr (dopsáno 1989) a Vězení na svobodě (dopsáno 1995).

BIBLIOGRAFIE: