Eva Lukavská (ed.): Had, který se kouše do ocasu (Brno: Host 2008)

Vzrušující střet známého s neznámým

Eva Lukavská (ed.): Had, který se kouše do ocasu (Brno: Host 2008)Záplava fantastična se na nás line z obrazovek televizí, pláten kin a v rychlém sledu poblikávajících obrazovek počítačových her. A koneckonců regály v knihkupectví s fantasy a sci-filiteraturou jsou také obsáhlé. Možná je toho fantastična příliš, možná také ne. O tom druhém se nás snaží přesvědčit svazek Had, který se kouše do ocasu, antologie hispanoamerických fantastických povídek, kterou v letošním roce vydalo brněnské nakladatelství Host. Uroboros, znamení alchymistů a gnostiků, vyobrazený na obálce čtyřsetsedmdesátistránkové knihy, může asociovat různé souvislosti, avšak žádná hermetická sdělení ve svazku ukryta pravděpodobně nejsou. Jen pětapadesát textů sedmačtyřiceti autorů, které vybral překladatelský tým ve složení Jan Machej, Daniel Nemrava, Markéta Riebová, Eva Spitzová pod vedením Evy Lukavské. Ta se této problematice věnuje systematicky, jak ostatně dosvědčuje „Zázračné reálno" a magický realismus z roku 2003, svazek věnovaný dílům Alejo Carpentiera a Gabriela Garcíi Márqueze. Díla těchto autorů však v antologii zahrnuta nejsou, byť i to by bylo možné. Svazek spíš než na slavná jména (i ta zde však najdeme, viz Jorge Luis Borges či Julio Cortázar) klade důraz na zprostředkování nových jmen. S některými tvůrci se v českém překladu setkáváme vůbec poprvé.

Naštěstí lze konstatovat, že průřezový výběr beletristických textů se zdařil, byť u některých povídek spíše nežli zpracování a originalitu oceníme především historický přínos tomuto žánru. Zajímavé je, že sílu slova a orální tradice v Latinské Americe si pak uvědomíme zvláště při čtení poměrně podrobných medailonků autorů, kterými je výbor opatřen. Překvapující je totiž počet autorů činných politicky nebo v diplomatických službách. Možná jen věc náhody, v jiném svazku jiného editora by tomu mohlo být jinak. Nicméně i tak skutečnost stojící za povšimnutí a konfrontaci s domácí situací.

Po ediční a redakční stránce není svazku co vytknout. Ani takto objemná kniha ale nemůže obsáhnout vše. Latinská Amerika navíc přinesla tolik autorů, které můžeme s jistým nadhledem označit štítkem magický realismus, že ani při dobré vůli by zde všichni významnější být nemohli. Editorka a překladatelé byli postaveni před otázku, komu dát přednost. Ve výsledku se zdá, že vítězství připadlo literaturám laplatské oblasti, kde je fenomén magického realismu nejsilnější, a ve svazku mají nejpočetnější zastoupení.

Jedinečný přínos této knihy je dvojí. Prvním je obsáhlá úvodní studie Evy Lukavské, která mapuje historii tohoto fenoménu od jeho kořenů v 19. století až po současnost. Rozsáhlý poznámkový aparát nám pak dává tušit, jak velká je před námi dosud oblast nepřeloženého a že v jihoamerických literaturách je doposud stále co objevovat. Samotná tato kniha je toho svědectvím. A to je její druhý přínos, objevuje pro českého čtenáře nová jména a přináší mu kvalitní texty dosud málo známých či neznámých autorů. Právě vzhledem k zahrnuté studii, zmíněnému poznámkovému aparátu, medailonkům, soupisu zdrojů a bibliografii se navíc stává důležitým zdrojem informací, který potěší každého ať laického či odborného čtenáře, zajímajícího se o tento druh literatury.

(Recenze pro Tvar 16.10.2008, str. 23 )