Ivan Martin Jirous: Okuje (Praha: Torst 2008)

Vydání první, druhé…

Ivan Martin Jirous: Okuje (Praha: Torst 2008)Vychází-li v současnosti básnická sbírka českého autora v krátké době, v rozmezí dvou let, včetně jednoho dotisku, vlastně již potřetí, pak se jedná svým způsobem o výjimečnou událost, která si zaslouží pozornost. Stalo se tak u básnické sbírky Okuje Ivana Martina Jirouse. Pravda, nutno zmínit, že první vydání s dotiskem v nakladatelství Gallery bylo bibliofilské. Vzbudilo však zaslouženou pozornost. Zde bychom mohli vést polemiky o tom, kde leží hranice bibliofilie. Aktuálně by totiž velká část básnických sbírek současných autorů minimálně nákladem požadavek bibliofilie pravděpodobně naplnila. Širší veřejnosti se tak dostává sbírka do rukou nyní vlastně poprvé. Děje se tak zásluhou nakladatelství Torst, které v poslední době Jirousovy knihy vydává především. Vyšla ve skromné úpravě s kartonovou obálkou, která připomene jeho dřívější sbírku Rattus norvegicus.

Prvním příjemným zjištěním je, že Jirous ve své poetice neustrnul. Dosud nebylo v jeho poezii tolik smrti a vracení se zpět. Ne že by jeho předchozí sbírky byly nejveselejší, ale nyní je melancholie více. Autorova poezie naštěstí zůstává pusta nostalgické sebelítosti. Důležití jsou lidé a dřívější setkání s nimi. Důležité je ale také prázdno, které po nich přišlo a nadále přichází. Důležitý je smutek. Prostupují Jirousovými verši a z velké části se sbírka stává tichou elegií. Přes veškeré vzpouzení se, je neodvratitelnost běhu života zřejmá. Ale navzdory tomu – básník zpívá. Hlasem zepičtělým, plným civilistní přítomnosti a obyčejného denního žití, ve kterém se však stále najde místo pro poezii. Undergroundového bouřliváka budeme v této knize hledat marně. Není však důvod toho litovat. V zdánlivě prostých verších se skrývá řada náznaků a aluzí, které si čtenář s radostí vychutná. Jirous, básník a kulturní ikona, již dávno svým věhlasem přesáhl hranice české kotliny. Pravdou však zůstává, že tato sbírka možná nepatří k jeho vrcholným dílům. Je však svědectvím o jeho proměnách a místo v knihovničkách nejen jeho příznivců zcela jistě najde. A i přes výše uvedené výhrady je nutné zdůraznit, že tato sbírka patří k tomu lepšímu, co česká poezie aktuálně čtenářům nabízí.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas)