Scarlett Thomasová: PopCo (Brno: Host 2010)

Pokusit se změnit svět

Scarlett Thomasová: PopCo (Brno: Host 2010)Nad románem PopCo autorky Scarlett Thomasové (Host 2010) pravděpodobně zajásá každý milovník křížovek, rébusů, tajemství a spikleneckých teorií. Britská autorka vypráví příběh devětadvacetileté návrhářky Alice Butlerové, která je zaměstnána ve vývojovém oddělení korporace Popco, třetí největší hračkářské společnosti na světě. Je autorkou úspěšných špionážních a pátračských sad pro kluky a snaží se je dále rozšířit. Úspěšnost její práce je poměřována úspěchem finálního produktu. Jednoho dne je pozvána do firemního střediska, kde se má nakonec jako jedna z vyvolených podílet na vývoji produktu pro -náctiletá děvčata. Právě ta představují zákaznickou skupinu, která vzdoruje marketingovým snahám. Návrháři mají tuto bariéru překonat.

Samotářská hrdinka žije po smrti matky a poté, co ji opustil otec, u dědečka a babičky, kryptografů. Babička se jako matematička podílela na rozšifrování Enigmy, dědeček působil jako špion. Prarodiče ani po válce neopouštějí své ideály o lepší společnosti a Alice je jimi ovlivněna – od útlého mládí luští šifry a kódy, zabývá se matematikou, ale také se snaží odhalit tajemství v dědečkově minulosti.

Je tedy zřejmé, že hrdinka se odlišuje od svého okolí, i při své úspěšné práci pro společnost PopCo se potýká s morálními dilematy. Například s tím, že výroba v nejlevnějších oblastech připravuje jinde o práci někoho jiného. Zjišťuje, že není sama, podobně uvažujících kolegů či pracovníků v jiných firmách je víc. Dokonce tvoří vlastní anti-organizaci. Nelze-li se systémem bojovat silou, je nutné přijmout jeho vlastní zbraně, pokusit se ho infiltrovat a nahlodat zevnitř.

PopCo je zručně napsaný román, který pobaví, byť závěrečná část je možná lehce manifestní. Scarlett Thomasová nabízí nejen vzrušení, ale i výlet dějinami kryptografie. Není náhodou, že v roce 2004 byl její román zvolen knihou roku v Time Out a The Independent on Sunday. Zajímavostí je také seznam literatury, kterou autorka v souvislosti s napsáním této knihy nastudovala. Nejen proto působí tedy zvolené zákulisí marketingového prostředí věrohodně. Prostě knížka, kterou si užijete.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas 42/2010)

Robert Goláň: No time to lose (přidáno 18. 01. 2018)

Texty 74 (podzim 2017) (přidáno 14. 01. 2018)