Lauren Groffová: Příšery templetonské (Brno: Host 2009)

Poblíž tajemného jezera

Lauren Groffová: Příšery templetonské (Brno: Host 2009) Řeknu to hned na počátku, pro mne je román Laureen Groffové Templetonské příšery (Host 2009 ,překlad Tomáš Kačer) tím typem knihy, kterou by chtěla napsat většina autorů. A to poutavým příběhem ze současnosti, někde na hranici detektivky, jinde na hranici historického dokumentu.

Pokud přistoupíte na autorčinu hru, nebude vás směs reálného, mýtického a fiktivního nudit. Základní dějová osa není příliš složitá. Sleduje osudy Willie Uptonové ,přímé dědičky zakladatele města Templeton, která se do něj vrací po krachu svého milostného života a v jiném stavu. Její příjezd je spojen také s úmrtím a nečekaným objevením mytické příšery žijící v místním jezeru. Willie nehledá pouze sebe samu, ale i odpověď na otázku, kdo je jejím otcem. Náplní dnů se tedy stává až detektivní pátrání. Fiktivní městečko Templeton,které je místem děje ,je inspirováno nejenom rodištěm autorky - Cooperstownem pojmenovaným podle slavného romanopisce J. F. Coopera -, ale další inspiraci spisovatelka nalezla v městečku z Cooperovy knihy Průkopníci. Pro nás bude jméno tohoto romanopisce asi navždy spojeno především s Posledním Mohykánem a s příběhy Kožené punčochy, ale jeho tvorba je především dílem, které leželo u samotných kořenů moderní americké literatury a silně podpořilo sebeuvědomovací proces amerického národa.

Rozsáhlý a informacemi nabitý příběh s autobiografickými rysy je pevně zasazen do širších reálií americké historie. Sympatické na něm je, že byť se dotýká několika tradičních ikon (například baseball), neboří je a ani si nehraje na nic víc ,než čím je. Autorce se v její románové prvotině podařil ten správný mix všech přísad.

Genealogie vlastního rodu, láska ke konkrétnímu místu, hluboce zapuštěné kořeny, místo s vlastní mytologií, poetikou a historií, příběh s detektivním nádechem. Ukazuje se, že postmoderní přístup má stále co nabídnout. Osobně nenacházím, co bych knize vytkl. A být hnidopichem by mi v tomto případě připadalo malicherné. Zcela chápu,proč byl na americkém serveru Amazon tento román zařazen mezi nejlepší knihy roku 2008. Mne osobně autorčin svět také okouzlil. Ano, i já bych chtěl vidět vynořit se templetonskou příšeru z jezera a být strážcem tajemství její existence.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, 25. 5. 2010)