: Jiný život (Brno: Weles a Host )

ISBN: 9788072944767

Per Olov Enquist: Jiný život (Brno: Host 2011)

Pokud omezím okruh letos přečtených knih jen na ty letos vydané, pak nejvíc mne asi zaujal Jiný život švédského spisovatele Per Olova Enquista (Host). Autobiografie nemám příliš v oblibě, neboť inflace tohoto žánru je brutální, ale na tuto jsem se těšil. Dá se číst jako paměti, dá se číst i jako román. Nevím, jestli máme automaticky spojen v podvědomí sever s chladem, nicméně při četbě knihy se mi objevoval. Snad v souvislosti s autorovým nadhledem a skutečností, že příběh je psán er formou, tedy z pozice nezaujatého pozorovatele. Touha úspěšného mezinárodního sportovce, kterým byl, po místech na stupni vítězů se odráží i v literární tvorbě a zarputilosti, se kterou za vytýčeným cílem směřuje.

Příznačný je pocit jakési zvláštní nezúčastněnosti, se kterým je Enquist konfrontován v okamžiku dějinných událostí. Poprvé v Mnichově, při teroristickém útoku na izraelské olympijské sportovce, podruhé pak v listopadu 1989 v Praze při sametové revoluci. Minimálně dvakrát se tak nachází v bodech zlomu a zdá se, že není nic víc než pozorovatelem. Jen jakoby mimoděk se zmiňuje o událostech, kterým by jiní autoři věnovali mnohé stránky (můj syn si při hře vypíchl oko). Sonda je však zaváděna pěkně hluboko a nenechává stranou nepříjemná témata. Dětství v rodině, kde chyběl otec. Jméno po mrtvém bratrovi. Detaily z protestantského venkova, který se od toho českého v mnohém liší – je zajímavé, že v Enquistově rodném kraji působili českobratrští kazatelé. Alkohol. Enquist není jednoduchým autorem a ve čtenáři zanechává řadu otázek. Už jen proto stojí za přečtení.

(Odpověď na anketu Která kniha vás v roce 2011 nejvíce zaujala a proč? pro Kulturní noviny, 12. 12. 2011)