: Čtenáři a internauti1 (Brno: Host a Národní knihovna )

Co čteme a proč

ISBN: 9788072945153

Jiří Trávníček: Čtenáři a internauti (Brno: Host a Národní knihovna 2011)

Knihami postupně začínáme označovat jiné věci, než jsme byli zvyklí v posledních staletích. Tu změnu pozorujeme všichni. V rukou čtenářů se objevují čtečky, tablety a chytré mobily, se kterými se potkáváme stále častěji. O čtení na internetu ani nemluvě. Vydavatelé novin tuto změnu již pocítili a musí se jí přizpůsobit, ať už vydáváním elektronických verzí titulů, nebo přímo speciálními aplikacemi pro jednotlivé platformy. Na řadě jsou i nakladatelé a knihkupci. Slýcháme nářky nad tím, že se málo čte; ale jsou oprávněné? Nebo čteme pořád, ale jen něco jiného?

Nejenom na tyto otázky se snaží dát odpověď kniha známého literárního vědce, kritika a editora Jiřího Trávníčka Čtenáři a internauti (Host, Národní knihovna). Autorem předkládaný popis situace a vyplývající závěry jsou podloženy rozsáhlým statistickým průzkumem. Problematice čtenářství se Jiří Trávníček věnuje v rámci projektu Čtenáři a čtení v České republice dlouhodobě, již od roku 2007, aktuální titul navazuje na předchozí publikaci Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2008).

Byť se jedná především o předložení a interpretaci shromážděných dat, jedná se o knihu zajímavou a potřebnou, a to nejenom pro nakladatelskou a vydavatelskou obec či knihovníky, ale pro celou společnost. Pro všechny jsou informace o aktuálním stavu a možném směřování důležité, především pak jejich obecné závěry. Ty přinášejí potvrzení skutečnosti, že byť přibylo těch, co číst musí, čte se méně. Důležité je však také srovnání s ostatními zeměmi stejně jako informace, ze kterých vyplývá, že část naší populace se na vlastní čtenářské nohy nikdy nepostaví a potřebu čtení nepociťuje. A také to, že výsledky čtenářské gramotnosti se u nás stále zhoršují. A to rozhodně není dobrá zpráva. Jsou to alarmující signály, které v lecčems vypovídají i o obecné úrovni vzdělání.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas 52/2011)