: Koncernová pětiletka (Praha: Bookanyr )

Již jen elektronicky

ISBN: 978-80-87538-00-5

Patrik Zandl: Koncernová pětiletka

Fenomén elektronických knih dorazil i do Česka. Možná trochu neplánovaně, možná i tak trochu nechtěně. A to hlavně díky populární čtečce Amazon Kindle, která, přestože u nás nemá oficiální podporu, tuto knižní formu přiblížila běžné čtenářské populaci. A tak není divu, že se objevují i pr vní tituly určené právě jen pro tato zařízení. Jedním z nich je i Koncernová pětiletka Patricka Zandla, autora knihy Flotila Země, ale také šéfredaktora známého serveru Lupa. Byla vydána pouze v elektronické podobě a lze ji získat na více serverech zabývajících se prodejem e-knih.

Zandlova nová kniha je zároveň i jistým mementem rychle plynoucí doby internetové. Možná, že pamětníci vzpomenou na nástup blogů, tedy na dobu ještě před Twitterem a Facebookem,a na Žertvův deníček. Tento anonymní blog v počátcích českého blogování nešlo minout, velmi rychle získal řadu čtenářů a vzbuzoval řadu spekulací o tom, kdo se znalostí mediálního prostředí a zázemí byl ve skutečnosti autorem. Objevily se názory, že se jedná o novou knihu Michala Viewegha. Ostatně vzhledem ke stylu autora bylo srovnání na místě.

Koncernová pětiletka je příběhem rozpadajícího se manželství. Kniha je napsána svižně a čtivě. Drobnou výtku bych měl snad jen k příliš rychlému konci,který byl ospravedlnitelný a pochopitelný v okamžiku publikování na blogu, ale u knihy ho vnímám trochu rozpačitě.

Knihu jsem si přesto přečetl rád a s chutí. I s jistou nostalgií pamětníka. Ale nepředpokládám, že bych měl potřebu vracet se k ní opakovaně. A právě knihy na jedno přečtení představují prostor, který by e-knihy mohly postupem doby obsadit. Všem, kdo se o problematiku elektronických knih zajímají, doporučuji Zandlův článek I eknihy budou potřebovat mezičlánky (www.marigold.cz/item/ i-eknihy-budou-potrebovat-meziclanky). Najdeme v něm i následující úvahu: „Otázka, kterou řeším, je: kdo roli takového mezičlánku převezme. Kdysi to býval tandem knihkupec a vydavatel. Vydavatel vydal knihu, nabídl ji knihkupcům, ti ji nabízeli čtenářům. Dnes?“

Elektronické knihy jsou zde prostě s námi a s nimi i nové otázky.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, 9. 8. 2011)

Už zítra: Letní čtení na střeše 2017 (přidáno 22. 08. 2017)