: Falzum (Brno: Host )

Vraždy a umění, umění a vraždy

ISBN: 978-80-7294-589-4

Roman Ludva: Falzum

Knihy Romana Ludvy byly vždy určeny spíše náročnějším čtenářům nebo se aspoň k tomuto publiku obracely. Snad i proto autorovo jméno nepatří k těm mediálně nejznámějším, přestože jeho předchozích pět knih došlo patřičného a zaslouženého kritického ohlasu.

Nejnovější povídková sbírka Falzum (2012) by tuto skutečnost mohla změnit. Pět detektivních příběhů nás přivádí do uměleckého prostředí, které autor velmi dobře zná. Je však znám i svou scenáristickou spoluprací s Českou televizí (pohádka Království potoků) a právě tuto zkušenost v nejnovější knize zužitkoval. Povídky jsou koncipovány tak, že šije dokážeme představit jako epizody detektivního seriálu. A pro tento účel asi i psány byly.

Dva vyšetřovatelé, kteří se potkají u prvního případu, mají zcela odlišné kořeny. První- horal z venkova, milující vlaky a jízdní řády, druhý - intelektuál se zálibou v kavárnách, sladkostech a v umění. Tato navzájem nesourodá a na protikladech vystavěná dvojice detektivů vytvoří funkční tým. A i přes Ludvovu zřetelnou návaznost na klasickou detektivku se spíše než o dvojici typu Holmes & Watson jedná o rovnocenné partnery. U detektivek se nesluší vyzrazovat obsah, snad postačí konstatování, že ve všech povídkách se setkáváme s vraždou a vždy se dotýkají i umění. A tak sledujeme záhadu falešného gotického zvonu a související vraždu faráře a mordy známého sběratele, kurátora a úspěšného malíře. Ale také dvě vraždy, ve kterých svou roli hraje soška pelikána a které od sebe dělí řada let.

Ludvovy povídky stojí za přečtení, zvláště pokud jste milovníky umění. Navíc olomoucká krádež Picassových a Renoirových děl ukazuje, že ani v českém prostředí se nemusí jednat nutně o nadsázku, ale zcela reálnou možnost. Je příjemné, objeví-li se mezi autory detektivek i zajímavější jméno z české provenience, zvláště nyní, v aktuální záplavě titulů severských autorů. Otázkou aleje, zda právě milovníci detektivek nebudou lehce zklamou, protože pár prohřešků proti žánru by se v Ludvových povídkách našlo.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, 6. 11. 2012)

Jste možná 498347 unikátní čtenář nebo návštěvník mých recenzí od 13. dubna 2004

Versopolis (přidáno 29. 03. 2017)