: Popichování brouků (Brno: MaPa )

Ten nostalgický svět Beatles

ISBN: 978-80-903245-8-9

Juan Marsé: Kaligrafie snů

Vladimír Tučapský (*1958) nepatří mezi zcela neznámá jména, je však spíše v povědomí jako výtvarník a tvůrce autorských komiksů, a to zejména čtenářů časopisu Aargh!. Autorova blízkost komiksu je ostatně patrná z koláží, která doprovází sbírku pěti povídek Popichování brouků (vydalo nakladatelství MAPA), která je jeho prozaickým debutem.

Čtyři povídky – vyprávěnky – jsou přímo věnovány jednotlivým členům hudební skupiny Beatles, pátý text je pak jakousi jejich reflexí u nás. Dá se říci, že ve všech Tučapský plně zúročil spoluautorství publikace Beatles v Čechách, která je věnována právě ohlasu tvorby skupiny v našem prostředí. Jejich fenoménu se věnuje od roku 1970. Naštěstí se Beatles již nikdy nedali dohromady, a tak nedošlo k dalšímu rozmělnění a zůstala legenda. Byť živá a přítomná. A jak patrno stále inspirující.

První povídka, na prózu netradičně opatřená rozsáhlým poznámkovým aparátem, nabízí dvojí čtení, nejenom jako povídky, ale také jako sumář zajímavostí. Vystupují v ní Rychlé šípy, které zachraňují uneseného Paula. Využito je tak známé legendy vážící se k historii skupiny, podle které měl Paul zahynout a byl nahrazen dvojníkem. Další z povídek Na houpačce, věnovaná Ringovi, využívá šeptandy, podle které se v písni Žlutá ponorka ozve české zvolání. Autor konstruuje příběh, který k tomu mohl vést. Scénka Je to jen hasnoucí ego, vyprávěnka pro George, připomíná vzájemnou skladatelskou rivalitu, kdy duo John a Paul až později dovolili autorsky se prosadit i dalším členům. První dvě povídky považuji za nejpovedenější, spolu s Poctou Yoko Ono, vyprávěnkou pro Johna. Snad jen v z posledního textu Flying, zachycujícího atmosféru tradičního fanouškovského setkání, je cítit, že nostalgické časy jsou již pryč a zbývá jen ohlédnutí do minulosti.

Všechny ty záhady, které Beatles provázely, zde znovu ožívají. Obejdete se však i bez jejich znalostí a povídky bez nich obstojí. Připomenou dobu, kdy hudba, i ta populární, byla znakem revolty, dobu, kdy i změna účesu a střihu vousů vyvolávala bouřlivé reakce. Milá knížka, která je poctou oblíbenému a která má šanci zaujmout nejenom fanoušky legendární hudební skupiny.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, č. 6/2012.)