: Láska na cizím hrobě (Brno: Druhé město )

Trochu jiné příběhy lásky

ISBN: 978-80-7227-334-8

Ludvík Němec: Láska na cizím hrobě

Ludvík Němec (1957) je příznivcům rozhlasu dobře znám jako dřívější redaktor či spíše ředitel brněnské stanice Českého rozhlasu. V osmdesátých letech se však jednalo především o uznávaného a originálního prozaika. Na bezmála dvě desetiletí se ale takřka odmlčel. A za tu dobu se jeho jméno z kontextu české literatury skoro vytratilo. Zato do ní vstoupilo jméno jeho syna Jana. Nová próza Láska na cizím hrobě (nakladatelství Druhé město) je tedy neočekávaným překvapením, které vzbuzuje pozornost.

Autorova předchozí kniha Já jsem ta tma (1996, časopisecky 1994) měla formu povídkové sbírky a podobně je tomu i u svazku nového. Pět tentokrát rozsáhlejších příběhů, které lze číst i samostatně, navzájem volně propojuje postava ženy, v obličeji poznamenané prostitutky Darji. Právě její osud, který se uzavírá v povídce poslední a který čteme na pozadí jiných příběhů, je nakonec nejsilnější výpovědí knihy, již tak můžeme zároveň číst i jako román, byť s poněkud méně tradiční a uvolněnější podobou. Vypravěčovo originální uchopení a přístup podtrhuje formou dialogu psaná poslední povídka.

Jako snad ve všech Němcových knihách, tedy těch, o kterých víme, že publikoval pod vlastním jménem, i zde je ústředním tématem láska, či spíše její hledání. Pět příběhů nabízí různé podoby lásky a netypické osudy. Právě přes svou netypičnost však vypovídají cosi typického a podstatného pro naši dobu. Přestože po lásce každý touží, její normální podoba se stává čímsi výjimečným, nestálým a prchavým, nesnadno nalezitelným. Mnohem snáze se ji daří nahradit dostupnější erotikou, v jejíž blízkosti se však pohybuje smrt. To vše se děje za dozoru a stálé přítomnosti ironického vypravěče.

Pokud se objeví kniha vašeho oblíbeného autora s takovým odstupem, navíc po jeho knize výjimečné, přistupujete k textu s velkým očekáváním. Pravděpodobnost zklamání může být velká. Naštěstí k žádnému nedošlo. Ludvík Němec zůstává originálním prozaikem, jakých česká literatura nemá mnoho. A přestože poslední kniha v některých okamžicích potěší spíše literární fajnšmekry nebo zasvěcené, čtenáři rozhodně zklamáni nebudou. Čekání bylo dlouhé, ale vyplatilo se.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, č. 36/2013.)