: Nonstop knihkupectví pana Penumbry (Brno: Host )

Kniha pro nerdy i knihomily

ISBN: 978-80-7294-821-5

Robin Sloan: Nonstop knihkupectví pana Penumbry

Nonstop knihkupectví pana Penumbry (vydává nakladatelství Host) je prvním románem Robina Sloana. Jedná se o přepracovanou a rozšířenou verzi povídky, kterou autor nejprve zveřejnil on-line. Tiskem román vyšel teprve vloni a již získal několik ocenění, práva na něj byla dokonce prodána do mnoha zemí.

Lehce skeptický moderní hrdina, který se vyzná ve tvorbě webových stránek, programování v Ruby, v typografii a vizualizaci dat, získává práci v tajemném a nikdy nezavírajícím knihkupectví uprostřed San Franciska. Zde se postupně dostane na stopu tajemství, které je spjato s významným italským knihtiskařem Aldusem Manutiem a jeho žákem a přítelem Griffo Gerritszoonem. Zde autorská licence pravděpodobně směšuje dvě postavy – skutečného tiskařova žáka a významného tvůrce písem (Francesco Griffo) a Erasma Rotterdamského (vlastním jménem Gerrit Gerritszoon). Novopečený prodavač knih nakonec uspěje tam, kde nepomohla staletí snahy tajného společenství a kde zklamala i moderní výpočetní technika.

Ve zkratce by se dalo říci, že je to příběh o knihách a technologiích. Příběh čtivý, zábavný, pohrávající si se zaběhanými stereotypy. Radost budou mít milovníci knihtisku i fanoušci moderních technologií, tyto světy vedle sebe mohou poměrně dobře existovat a navzájem se doplňovat. Žádné převratné objevy se sice nakonec nekonají, ale odhalené tajemství, které není ničím šokujícím, přece jen potěší větší část pátračů.

Sloan je dobrý vypravěč a jeho próza má svižný spád. Naštěstí si nehraje na nic víc, než čím je, překvapí příjemnou ironií a odstupem, brání se patetičnosti románů Dana Browna. Čtenáře Borgese, Eca nebo také Neala Stephensona by však kniha potěšit mohla, byt' román možná brzy zestárne. Ale to je jen přirozená daň za blízké spřažení příběhu se současnými technologiemi.

(Týdeník Rozhlas, 46/2013)

Beseda s Petrem Hruškou & Slavnostní vyhodnocení soutěže Talent ze šuplíku (přidáno 13. 12. 2017)

Slam poetry Vsetín (přidáno 26. 11. 2017)