: Stallo (Brno: Host )

Trochu jiná detektivka ze severu

ISBN: 978-80-7294-853-6

Stefan Spjut: Stallo

Nakladatelství Host sice nadále využívá trvající vlny zájmu o severskou detektivku, ale zároveň přináší román, který přece jen vykračuje trochu jiným směrem. Román Stefana Spjuta Stallo má od počátku šanci stát se bestsellerem a možná jím již i je. Přestože je charakterizován jako těžko zařaditelný, při troše dobré vůle se na něj můžeme dívat jako na zdařilou kombinaci detektivky a thrilleru, ve které svou důležitou roli hrají mytické bytosti.

Spjut nabízí v rozsáhlém příběhu atraktivní téma záhadně unášených dětí. Temné lesy severu a země ledu a sněhu, jsou obývány bytostmi z dávných mýtů, trolly a skřítky, v jejichž existenci věří již jen málokdo. A právě s nimi únosy souvisí. V konfrontaci s moderní technikou a již všude přítomnými lidmi i je však čeká odhalení. Tato kombinace slibovala jedinečnou kulisu pro vyprávění, ve kterém se prolíná archetypální s moderním, jakousi moderní variaci na známý příběh o Budulínkovi. Pokud si ale odmyslíme trolly, skřítky a stalla, tak se nakonec pohybujeme v prostoru klasického detektivního příběhu.

Atraktivní téma ale mohlo být zpracováno lépe. Nikdo asi od knih tohoto typu neočekává hluboké filozofické sondy do nitra společnosti, ale především napětí. A právě zde je několik slabin, kterými román trpí. Především je poněkud upovídaný, rozdělený do mnoha krátkých kapitol. Vyprávění je pak poněkud nadbytečně a samoúčelně roztříštěno. Navíc, proč by právě vedlejší postava měla promlouvat bez nějakého zvláštního důvodu v první osobě, když to příběhu samotnému nic nepřidává? Jen náročnější kompozice sama o sobě velkou literaturu neudělá. Pokud však pomineme, že je román v některých pasážích rozvleklý a nevyužívá všech nabízených možností, zůstává napínavý příběh, který má své kouzlo a svou početnou čtenářskou obec si jistě najde. Jen těm náročnějším čtenářům příliš nového nepřinese.

(Týdeník Rozhlas, 10/2014)