: Tam, kde jsou tygři domovem (Brno: Host )

Velkoměstem i pralesem

ISBN: 978-80-7294-337-1

Jean-Marie Blas de Roblés: Tam, kde jsou tygři domovem

Rozsáhlý sedmisetstránkový román Tam, kde jsou tygři domovem francouzského autora alžírského původu Jeana-Marie Blase de Robles (Host 2010, překlad Ladislav Václavík), který se nejprve neúspěšně snažil prosadit v několika nakladatelstvích, předcházela znamenitá pověst a informace, že patří k tomu nejlepšímu, co současná francouzská literatura nabízí. Mimo jiné byl oceněn prestižní Prix Médicis, Fnac, nominován na Goncourtovu cenu. Umně spletený příběh nás zavede jak do hlubin barokní Evropy sedmnáctého století, tak i do hlubin současného brazilského velkoměsta a amazonského pralesa. Události jsou spolu propojeny skutečnou historickou postavou – kongeniálním německým jezuitou Athanasiusem Kircherem. Ten je ostatně s českými zeměmi spjat neúspěšnou snahou o rozluštění Voynichova manuskriptu. Zatímco v malém brazilském městečku německý korespondent Eléazard von Wogau připravuje k vydání objevený životopis tohoto zakladatele egyptologie, ale i dalších vědních disciplín, jehož pasážemi je příběh prokládán, jeho bývalá žena ve stejnou dobu vyráží ne geologickou expedici za jedinečnými fosíliemi a dcera si zatím užívá drog a volné lásky při univerzitních studiích etnologie. Byť se všechny příběhy košatého vyprávění nakonec protnou, nebylo by spravedlivé vyzrazovat zápletku. Nechejte se vtáhnout do vyprávění i postmoderní hry s mystifikací. A co na tom, že nakonec se ukáže, že „všechno je jinak“. Možná ano, možná ne.

Autorovi nelze upřít talent, schopnost vyprávět, ani mimořádný přehled hraničící až s encyklopedickou šíří znalostí. Byť se jedná o jiný typ autora, nabízí se srovnání (a také mnohokrát zaznělo) s Umbertem Ecem a jeho díly. V tomto kontextu pak především s románem Ostrov včerejšího dne. Jean Marie Blas de Roblés disponuje podobnou erudicí a zvláště intelektuálové se při četbě jeho potmoderního opusu mohou vyžívat. Román si zcela jistě pozornost zaslouží, některé jeho pasáže jsou okouzlující a ani při svém rozsahu nenudí. Čtenář si zkrátka přijde na své. Próza Tam, kde jsou tygři domovem znovu dokazuje, že možnosti klasického románu a vyprávění stále nejsou vyčerpány a je co nabídnout. Přesto si nejsem zcela jistý, zda se jedná o výjimečné dílo nebo o knihu, ke které se budeme i s odstupem let vracet. Spíše ne. Avšak přesto jde o kvalitní oddechovou četbu, kterou lze s klidným srdcem doporučit.

(Týdeník Rozhlas, 32/2010)