Igor Chaun: Deník aneb Smrt režiséra 93 – 95 (Olomouc: Votobia 1997)

Viktor Faktor: Pěší pouť do Říma (in Kavárna AFFA 6/97)

Dva deníky

Igor Chaun: Deník aneb Smrt režiséra 93 – 95 (Olomouc: Votobia 1997)Někdy se až člověk diví, že knihkupecké pulty unesou tu záplavu memoárové, deníkové a jiné tzv. autobiografické literatury, jejíž záplavy jsme v posledních letech svědky. Vychází stále nové a nové tituly tohoto žánru, v důsledku čehož se někdy zdá, že už snad píšou všichni, co jsou v rukou schopni udržet pero. Ono by ani tak nevadilo, že píšou, jako spíš to, že všichni chtějí napsané i vydat. Každý lidský osud je zcela jistě neopakovatelný a z jistého úhlu pohledu i zajímavý, ale bohužel toto pravidlo nelze vztáhnout na knihy.

Shodou okolností se mi do rukou dostaly takřka ve stejnou chvíli dva texty, které si činí nárok na to, aby byly označovány jako autobiografické. Tím prvým textem je druhý díl deníku Igora Chauna Deník aneb Smrt režiséra 93 – 95 (Votobia 1997), tím druhým Pěší pouť do Říma od Viktora Faktora, který je k nalezení v dosud nejčerstvějším čísle revue Kavárna A. F. F. A (6/97). Dva texty – dva deníky. Ale právě tímto konstatováním končí jejich podobnost, která je dána ubíhajícími daty dnů. Jinak jako by byly vzájemnými protipóly. Proč?

Začněme Deníkem Igora Chauna. Je to tlustá kniha většího formátu o šesti stech stranách. Je vizuálně hubenější než její prvorozená sestřička – první díl, ale i tak jsem měl co dělat, abych se jí prokousal, protože se u mne dostavilo to, co jsem nepoznal u četby Zábranova Celého života a ani u Divišovy Teorie spolehlivosti – nuda. Několikrát se ve mně ozvalo, že se ani tak nejedná o smrt režiséra, jako o smrt autora. Počet „hluchých“ míst textu totiž několikanásobně převyšuje místa strhující, či aspoň zajímavá. V záplavě slov je toho k nalezení nemnoho. Chaunovy pády a vzestupy sice podávají obraz jakéhosi pohybu a hledání, ale vypovídající hodnota je víc než všední a obyčejná. Pokud vezmeme v potaz všechny ty známe osobnosti, které se v textu vyskytují, tak nejvíce si počtou asi diváci Žita, či jiní pátrači po senzacích. Jinak už málokdo. A pochybuji, že by i někdo z nich pocítil potřebu k Chaunovu sebestřednému a k sobě zahleděnému světu se někdy ještě jednou vracet. Snad jen ze studijních důvodů.

Poněkud jinou tvůrčí přístup zvolil druhý jmenovaný – Viktor Faktor: „Má metoda: zapisuji, často pouze několikaslabičně, jen to, co je dostatečně silné, aby upoutalo moji pozornost, nebo co se dostatečně dlouho opakovalo, aby se dalo pokládat za typické.“ K Chaunovu zapisování čehokoli je to dost silný protiklad. Celým textem prostupuje jistý záměr, kterým není jenom popisovaná pěší pouť do Říma. I kdyby jenom tato skutečnost byla hodna záznamu, neboť v této uspěchané době je to čin neobvyklý, přece jenom potěší, že Faktor dokáže do svého pozorování světa vnést řád a osobitost. Pozornost, s kterou prochází krajinou, je sice zaměřena na okolní svět, ale kupodivu vypovídá na třiceti stranách o samotném autorovi mnohem víc, než šest set stran sebestředného Deníku o Chaunovi.

A tak přede mnou leží kniha, kterou asi někomu dám nebo prodám v antikvariátu, protože je mi na nic, a revue, ve které si čas od času budu listovat, protože vím, že aspoň jeden text v ní stojí za to, abych se k ní vracel.

(recenze revue Alternativa nova, roč. 4, 1997/1998, č. 6, s. 259-260)