: Kaligrafie snů (Praha: Odeon )

Jemné předivo okouzlení

ISBN: 978-80-207-1467-1

Juan Marsé: Kaligrafie snů

Román Kaligrafie snů (Odeon) španělského prozaika Juana Marsého, mimo jiné oceněného prestižní Cervantesovou cenou, představuje jeho třetí česky vydanou knihu ve známé edici Světová knihovna. Sám autor ji označuje za nejvíce autobiografickou a s hlavním hrdinou sdílí nejen lásku k vyprávění a k četbě dobrodružných knih. Právě v kůži patnáctiletého chlapce Ringa, kterému podobně jako autorovi zemřela matka a jehož otec je deratizér, bloumáme ulicemi Barcelony padesátých let minulého století. Poté co přijde při práci o prst, nezbývá mu než přestat snít o kariéře pianisty a vyučí se zlatníkem, tedy opět autobiografický rys.

Mladistvé toužení po ženách, první milostné zkušenosti, špeluňky či bordely jsou jen jednou stránkou lehce nostalgického příběhu, do kterého jsme vtaženi. Je zde totiž přítomna i temná stránka doby rozděleného Frankova Španělska, kdy jsou páleny knihy a kdy konspirace a pašování jsou běžnou součástí životů, kdy lidé záhadně mizí, nebo jsou nuceni sami zmizet.

Marse je vypravěč, který umí vtáhnout do děje. Daří se mu to hned vstupní scénou, ve které zhrzená žena uléhá před zraky celé ulice na tramvajové koleje s úmyslem spáchat demonstrativní sebevraždu. Jemné nuance zvolna košatějícího vyprávění nakonec vytvoří rafinovanou konstrukci pavouci sítě, do které jsme nemilosrdně lapeni. Ocitáme se ve strhujícím proudu emocí, kterým se prostě necháme na prostoru takřka tří stovek stran jen tak unášet a okouzlit.

Skvělou tečkou je samotný závěr románu, odehrávající se s jistým časovým odstupem, ve kterém se hlavní hrdina setkává s jedním z protagonistů příběhu. Ve světle nových informací se pak předchozí události jeví zcela jinak. Nezbývá než autorovi v duchu zatleskat. Dobrá kniha, po řemeslné stránce zvládnutá, se najednou posouvá ještě někam dál. Kaligrafie snů jednoduše představuje Marsého jako silného vypravěče, který má čtenářům co nabídnout.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, 23.7.2013)