: 1Q84: Kniha 1 + Kniha 2 (Praha: Odeon )

Murakami je sázka (skoro) na jistotu

ISBN: 978-80-207-1456-5

Haruki Murakami: 1Q84: Kniha 1 + Kniha 2

Díky záměně pouze jednoho znaku v názvu je přímá návaznost prvních dvou dílů trilogie 1Q84 (vydal Odeon, 2012) Haruki Murakamiho na slavné dílo 1984 George Orwella zřejmá. Jak však čtenář záhy zjistí, jedná se spíš jen o kulturní odkaz, který s původním dílem nemá mnoho společného. Rodokmenem bližší je této próze třeba Márquezův román Láska za časů cholery, kde na sebe hrdinové také vydrží čekat celý svůj život. I Murakamimu v této próze postačí, aby se protagonisté milovali a aby láska, kterou vyvolala zdánlivě malá událost ve školních letech, přetrvala po celá léta. Inu, moderní romantik. Těžko se hodnotí kniha po dvou třetinách – třetí díl trilogie má vyjít až v září tohoto roku. V zahraničí byla sice próza vzhledem k rozsahu většinou také vydávána v této podobě, ale někde též ve svazku jediném. Z nakladatelského hlediska je dvousvazkové vydání pochopitelné, čtenáře ovšem vyjde dráž, a navíc si na závěrečnou část a rozuzlení musí počkat. Poměrně početná Murakamiho čtenářská obec ale tuto oběť zcela jistě ráda podstoupí. Nejen proto, že i v této knize opět naleznou snad všechny atributy, kterými se autorův styl psaní vyznačuje a pro který je tolik populární, ale také proto, že tato kniha za přečtení jednoduše stojí. Příběh nájemné vražedkyně a začínajícího autora, v daném případě spíše ghostwritera, odehrávající se ve dvou paralelních světech, je prokomponovaný a nenudí. Rada otázek však zůstává v prvních dvou dílech pouze naznačena, snad budou zodpovězeny v části finální.

Román zcela jistě potěší většinu čtenářů. Zda však znovu dokáže překvapit a nadchnout – to je již otázka poněkud jiná. Osobně jsem se nemohl ubránit pocitu, že místy je vyprávění již příliš rozvleklé a drobné redakční zásahy by neuškodily. Čtenářům předchozích děl krom příběhu příliš nového nenabídne. Na autorův vypravěčský postup jsme si již zvykli. Zároveň však Murakami ani nezklame, jeho knížky jsou prostě sázkou skoro na jistotu.

(Recenze pro Týdeník Rozhlas, 23.7.2013)