: Vy neznáte Mirka Tichého... (Brno: Host )

Dva na okraji

ISBN: 978-80-7491-712-7

Jiří Olič: Vy neznáte Mirka Tichého...

Monografie Jiřího Oliče Vy neznáte Mirka Tichého... (Host 2016) přibližuje čtenářům dvě osobnosti pohybující se dlouhá léta spíše na periferii, a to básníka Jiřího Veselského a malíře a fotografa Miroslava Tichého. Osobnosti, které mimo jiné pojilo rodné město Kyjov, skutečnost, že známými se stali až v závěru života, a také společná a až voyerská láska k ženám, či spíše dívkám.

Kniha neobsahuje výrazné a definitivní zhodnocení odkazu obou tvůrců. Spíše představuje chybějící dokument o paralelním životě dvou kyjovských tvůrců, podivínů, a jejich celá desetiletí trvajícím přátelství. Větší prostor je věnován osobnosti Jiřího Veselského, a to poměrně logicky, neboť se zde zachoval rozsáhlý písemný a dokumentační materiál i dílo samotné, Olič sám je pak pořadatelem a editorem básníkových sbírek.

Možná jen díky náhodě vystoupala hvězda Miroslava Tichého do větších výšin. Dlouho v ústraní tvořící fotograf potýkající se s psychickými problémy získal věhlas nejprve v zahraničí a až po tomto úspěchu se stal slavným i doma. Tichého fotografie si již tedy pozornost vybojovaly, možná bez toho, aby o to nějak sám usiloval. V tomto ohledu Veselský zůstává autorem spíše pro zasvěcené. Zda jeho dílo žije i mimo zájem odborné veřejnosti, se soudit neodvážím, ale domnívám se, že nyní jde o tvůrce spíše opomíjeného a širší veřejnosti víceméně neznámého. Řadit jej jako třetího do trojice ke Skácelovi a Mikuláškovi, jak sám by možná chtěl, se přece jen zdráhám. Osobně jsem, přes všechnu snahu, jeho poezii nikdy zcela nepodlehl.

Pro Jiřího Oliče nejsou tvůrci na okraji neznámou, zabýval se jimi již dříve (Váchal, Deml). I nyní jeho monografie dvou výrazných a originálních solitérů stojí za pozornost a je důstojným svazkem navazujícím na jeho předchozí knihy. Oličova důvěrná znalost obou protagonistů nám je přibližuje nejen jako tvůrce, ale i v lidské rovině. Zároveň zaplňuje jedno z bílých míst, zvlášť v případě Jiřího Veselského, kterému je kniha, navzdory názvu, věnována především a kterého opět vnáší do kontextu české poezie.

(otištěno v Textech 70)