: Vojtěch Jasný: filmový básník v exilu (Brno: Host )

Světoobčan s valašskými kořeny

ISBN: 978-80-275-0246-2

Jiří Voráč: Vojtěch Jasný: filmový básník v exilu

Obsáhlý svazek Vojtěch Jasný -Filmový básník v exilu (2020) od Jiřího Voráče přibližuje osudy této známé osobnosti po jeho odchodu z vlasti. Autor naši exilovou kinematografii sleduje dlouhodobě, jak dokládá monografie Ivan Passer -Filmový vypravěč rozmanitosti (2008) nebo kniha Český film v exilu - Kapitoly z dějin po roce 1968 (2004).

Jeho nová publikace přibližuje Jasného celoživotní posedlost filmem. Vstupní studie zachycuje sice i období krátce před Jasného emigrací a její kořeny (1968-1970), ale soustředí se především na následující období jeho tvorby, a to na období evropské (1970-1984) a období americké (1984-2015), které se prolíná již s jeho návratem domů. Máme před sebou proměnu chlapce s kořeny na moravském venkově ve světoobčana a poutníka, ale i vyvrcholení života plného zvratů. Od odbojáře a spolupracovníka britské tajné služby až k světově uznávanému tvůrci.

Vojtěch Jasný byl a je osobností známou a respektovanou, jeho dílo, nebo aspoň část z něho, zná skoro každý, přinejmenším pak filmy Všichni dobří rodáci nebo Až přijde kocour. Jeho tvorba s odchodem do emigrace neustala a je velmi košatá, přesto je u nás známá mnohem méně. Ne vše Jasnému v emigraci vycházelo a z režiséra filmového se stal především režisérem televizním. Přestože úspěch z konce let šedesátých již nepřekonal, i tato dlouhá tvůrčí etapa obsahuje mnohé realizace kvalitní a oceňované. Uveďme aspoň adaptace Klaunovy názory Heinricha Bolla, My Jevgenije Zamjatina, Maják Ladislava Mňačka, Jarní vody I. S. Turgeněva, Slečnu Ivo Andrice nebo Nápady svaté Kláry podle předlohy manželů Kohoutových.

S těmito, ale i dalšími díly realizovanými i nerealizovanými nás Voráč podrobně seznamuje. Za knihou je vidět kvantum odvedené práce a také zúročení letitého zájmu o osobu tohoto tvůrce. Svazek dále zahrnuje scénář nerealizovaného filmu Kominíček a korouhvičky, režisérovy paměti Ikarské lety, psané pro vysílání Rádia Svobodná Evropa, a vzpomínky Jasného ženy Květy Můj život s Vojtou. To vše pak doplněno o kalendárium, filmografii, rejstřík, prameny a literaturu a řadu dokumentačního materiálu, jako reprodukované stránky deníků, dopisy, fotografie.

Monografie obsahuje vše podstatné pro přiblížení tohoto Jasného tvůrčího období a je tak dosud nejucelenějším pohledem. Neměla by uniknout nikomu, kdo má zájem nejen o Vojtěcha Jasného, ale i o dějiny české kinematografie obecně. Jasného spletitý a dobrodružný osud je dobře ilustruje.

(otištěno v Týdeníku Rozhlas 6/2021, str. 20)