: Tady a tam (Praha: Malvern )

Pár absurdit na okraj všedních dnů

ISBN: 978-80-7530-101-7

Martin Čech: Tady a tam

Můžou být texty nabity akcí, víceméně nemít příběh a zároveň být filozofujícími úvahami? Někteří autoři ukazují, že to možné je. Patří mezi ně i pozdní debutant Martin Čech (*1968), doposud publikující pouze časopisecky, se svou prvotinou Tady a tam (Malvern 2017). Sedmnáct próz představuje pro čtenáře dost výraznou výzvu, neboť nejsou zrovna příliš přístupné. Komu by se mohly líbit a koho oslovují? Snad milovníky divadelních představení. Především ale předpokládají čtenáře vzdělaného, nejlépe pak ve filozofii. Bez toho si je vychutnáte méně.

Podstatné je, že v textech často vystupuje už svět zachycený. Divadlem, slovem, výtvarným uměním. Svět jako divadlo, ne úplně čtivý, papírový. S nezodpovězenými otázkami Kde je hlediště a kde jeviště, kdo je divákem a kdo hercem? Ale se schopností údivu, překvapení. Přestože všechno to jsou jen úniky jinam. Některé z próz mají slušnou šanci zaujmout, především čtenáře, kteří jsou smíření s absencí příběhu, a to zejména díky svému absurdnímu nápadu. Právě ty nejkratší považuji za nejlepší. Pokud bych mohl vyzdvihnout jen jeden, pak je to text Souboj, odehrávající se na plovárně, nebo Hadí farma. Víc takových! chtělo se mi zvolat. Pak by sbírka měla říz.

O úspěchu originálního Čechova debutu rozhodne nespravedlivá kritika a spravedliví čtenáři. Nyní se záměr svazku hledá obtížně, snad se časem dočkáme i autorovy knihy druhé, které bude působit o něco konzistentněji. Mnoho blíženců v české próze aktuálně nemá. Snad Michala Ajvaze, ale u Čecha mi chybí to hypnotizující kouzlo, které jsou schopny aspoň některé Ajvazovy texty vyvolat. Skrze absurditu možná blízkost Jiřímu Kratochvilovi, Franzi Kafkovi. Snad. Někdy se hlavou mihnou vzdálené aluze na některé Cortázarovy a Borgesovy texty. Nebo spíš jakási vnitřní příbuznost spočívající v stálém hledačství, ohmatávání jazyka. Prózy Martina Čecha mohou být z tohoto nepříliš mohutného proudu české literatury.

Na potvrzení tohoto předpokladu si budeme muset počkat. Na základě této knihy se soudí přece jen poměrně obtížně. Čechovy prózy asi příliš nerozčeří už tak poměrně stojatou hladinu české prózy. Nejsou bez nápadu a pozitivem je určitý druh neprvoplánového humoru, sarkasmu a ironie, nedůvěra v absurdní svět institucí.

(KOTRLA, Pavel: Pár absurdit na okraj všedních dnů. Texty. Roč. 21, 2017/2018, č. 75, zima, s. 30–31.)