: Kontinuita parku (Brno: Host )

Románová výpověď generace X

ISBN: 978-80-275-0710-8

Petr Šesták: Kontinuita parku

NÁVRAT DO RODNÉHO MĚSTA NEMUSÍ DOPADNOUT DOBŘE. SVÉ O TOM VÍ I HLAVNÍ POSTAVA ROMÁNU FOTOGRAFA A PROZAIKA PETRA ŠESTÁKA KONTINUITA PARKU.

STŘEDOŠKOLSKÝ UČITEL Josef se po letech v zahraničí vrací do města svého dětství. Chce se aktivně zapojit jak do místního kulturního života, tak se podílet na životě veřejném. To se mu však nedaří. A brzy se ukáže, že se neosvědčuje ani jako partner, a v pronajatém bytě zůstává sám. Tak by se v krátkosti dal shrnout děj prózy, ve které zřetelně můžeme vyčíst jisté autobiografické prvky.

Kladem románu je forma, s jakou je podán, a především skutečnost, že neutíká před současností. Zaujme přímočarým zachycením nepříliš lichotivého stavu společnosti. V malém městě, kde se příběh odehrává, setrvačnost vztahů a pokrytectví vyniknou o to více. Minulost je zátěží, kterou s sebou táhneme kontinuálně a jíž se nelze zbavit. Maloměsto zůstává maloměstem za všech okolností. Mění se kulisy, mění se dějiny, ale síť vztahů příliš ne. Autor v tomto ohledu nic neodpouští ani hlavní postavě.

Ve svém vyprávění se Šesták obešel bez přímé řeči. Celý příběh bez střídání časových rovin, pouze s retrospektivními návraty do minulosti, je střízlivě vyprávěn ve třetí osobě. Částečně je to generační výpověď. A to generace, která v dětství zažila konec socialismu, ale vyrůstala již v nových poměrech. Optimistické vyhlídky, se kterými se v počátku potkala, však nebyly naplněny, přišlo vystřízlivění, deziluze, stereotyp každodenní všednosti. Kontinuita parku je zpráva o současném světě, podaná bez příkras a ve svižném tempu. Zároveň je to zpráva, kterou stojí za to nepřehlédnout.

(KOTRLA, Pavel: Románová výpověď generace X. Týdeník Rozhlas. Roč. 31, 2021, č. 42, 11. 10., s. 21.)