: Postel (Praha: České centrum Mezinárodního PEN klubu )

Vášeň, tělo, jazyk

ISBN: 978-80-907349-9-9

Ludvík Vaculík: Postel

Jsou autoři, kterým odpustíte ledasco. Neradi jim však odpouštíte, že umřeli, protože víte, že žádná další jejich nová kniha nebude. Pro mě k takovým autorům patří Ludvík Vaculík.

Někdy však víte o jejich existujících textech, které by snad jednou vydány být mohly. Mezi takové patřil krátký intimní text Stará postel. Vědělo se o něm dlouho, ale jeho vydání se moc nepředpokládalo. Nakonec se v trochu pozměněné podobě ke čtenářům dostává. O tom všem mluví i ediční poznámka Vladimíra Karfíka, který text k vydání připravil a který přibližuje peripetie vydání.

S malými ukázkami se čtenáři v minulosti mohli seznámit, byly však odlišné od těch současných, protože pro vydání byla zvolena nejstarší známá verze textu z roku 1978. Snad i proto a pro odlišení vychází pod zkráceným názvem Postel. Útlou knihu o rozsahu čtyřiceti stran vydalo v nákladu pouhých dvou stovek kusů České centrum Mezinárodního Pěn klubu. Vydání mimo běžnou distribuci má svůj význam a exkluzivita textu zůstává zachována.

Ludvík Vaculík se tak touto literární lahůdkou zařadil po bok textů jiných velkých spisovatelů, o kterých se v učebnicích žáci nedočtou, tedy po bok Halase, Máchy, Hrabala a dalších. Postel je text navýsost erotický, přesto ne pornografický. Takto možná mohl působit v době svého vzniku, ale od té doby se hranice značně posunuly. Je to ve všech polohách sexem a vášní prostoupený text, který opět Vaculíka představuje jako svébytného jazykového inovátora a mistra slova. Vždyť jen pro mužský úd uvádí na třicet nových pojmenování, a stejně tak na třicet nových pojmenování pro pohlaví ženské.

S původním textem Ludvík Vaculík dál pracoval, a tak snad můžeme brát Postel jen jako ochutnávku a předzvěst rozsáhlejšího celku Kamenný dům, pro který se stala východiskem. Nezbývá než se těšit a doufat, že doputuje ke čtenářům. A někdy snad i další Vaculíkův nevydaný text Chléb náš vezdejší. Nyní vezměme zavděk aspoň touto šťavnatou maličkostí. Pro horké léto je to zvlášť vhodný text.

(KOTRLA, Pavel: Vášeň, tělo, jazyk. Týdeník Rozhlas. Roč. 31, 2021, č. 32, 2. 8., s. 23.)